Friday 5 April 2013

Kuala Muda


03/03/13.. Yess!!  Hari ahad tiba lagi.  Hari yang paling pendek dlm seminggu…heheh sapa-sapa pun tau sebab musababnya.. So, jgn rugikan masa dgn hanya melukis peta pada bantal disiang hari.
Rutin biasa aku pepagi ahad nie.. breakfast kat kawasan market… pastu beli ikan.. balik, teman bini masak… kemas rumah. Petang keluar berjalan.
Pagi nie tukar angin skit.. sebab nak pegi Kuala Muda carik ikan fresh. Mana lagi ‘Market Bisik’ arrr.. Lepas  45 minit drive, maka sampailah aku ke Pasar Bisik kat muara sungai muda nie. Korang pun tentu ramai yang dah pernah sampai nie kan…? yang femes masa kena tsunami 2006 dulu.  Sekarang replika bot tu pun dah mula pecah dan reput.. yelar hari-hari kena hujan dan panas.


Dari tempat parking dah nampak bot fiber bersusun-susun ditepi sungai, menandakan sekarang musim  ikan termenung tengah melompat.  In-fact, ikan termenung  juga akan disebut sebagai ikan kembung sebagaimana yang kita nampak kat Pasaraya Tesco .
 Kebiasaan bila musim macam nie… harga ikan adalah semurah sengget jer sekilo dan kalau terus pegi kat bot… boleh dapat lagi murah dari itu. Mula-mula aku beli rm3. Pak cik bot tu main cedok jer dari bot dia… banyak gila…memang puas ati walau tak timbang kilo.... Pastu, bini aku cakap nak tambah lagi untuk buat laksa. So, tambah lagi rm4. Tudiaaa.. Dekat setengah plastik ais dah…


Meriahhh.!! 
Rasa rugi ler plak tak bawa kamera...
Pakai henpon aku memang kelabu asap ler jawabnya....


Abis satu bab… Bab yang kedua ialah nak cari ketam atau udang sikit utk dibawa pulang. Aku bukannya  jenis pemalu, tapi bab bisik2 nie memang aku tak reti. Abiss tu..pakai tengok  gelagat orang lah dulu.  Macam2 ada. Memang meriah bila ada ikan baru naik utk dilelong. Penjual duduk ditengah2… pastu pembeli yang berdiri disekeliling bolehlah membida ikan yang dilongokkan tu. Ada yang sejenis.. dan ada yang dicampur sekali dengan udang, sotong, ketam dan hasil laut yang  lain2. Selalunya… ikan2 tersebut akan menjadi milik peraih atau tauke2 ikan yang dah sedia maklum dengan berat dan harganya. Tapi jangan risau, kalau hampa mai beli utk makan, depa juga akan bagi keutamaan. Jenis ikan?? Banyakkk..termasuklah jenahak, kerapu,siakap,ikan merah,  ikan tanda, yu, tenggiri, bawal, semilang,  ikan duri hinggalah ke ikan darat spt haruan, sepat, puyu dan yang sewaktu dengannya. Segala jenih udang, sotong, ketam, udang lipan dan lain-lain yang dah tak larat dah aku nak habag.
Dah setengah jam dok survey.. tak tau nk beli apa lagi. Nmpak sorang pak cik  yg familiar dgn area situ… Hah.. apalagi panggil dia jer tolong bisikkan. Dan dapatlah ketam bunga yang berharga berharga rm20. Pastu… letak ais sikit nak bagi fresh. Pakcik tu pun dah menghilang angkat ikan kat tempat lain.






Lepas tu… nampak udang baru naik.. aku pun rasa join bisik jugak. “50 hengget”….hahahah.. kena gelak dengan bini aku… Aku tanya kenapa gelak? Dia kata.. dia yang dok sembang jauh dgn sorang akak tu pun boleh dengar apa aku bisik…. Hahahah ..bisik penama. Ejas harga pi mai - pi mai… dapat jugak udang tu dangan harga rm70.


Errkk... Alhamdulillah...
Dah selamat menjadi menu tengahari...
Tambah dengan siakap yang dah dikurung
dlm peti ais sejak semalam...buat 3 rasa ...
Fuhh...memang marbeles.....

Kalau balik kampung kat Kuala Kedah, aku selalu carik ikan kat Kubang Rotan… Ikan baru naik tepi sungai. Freshh..sesuai  untuk buat stok tiga empat hari. Balik bulan lepas ..ikut bapa aku pegi jala sotong. Tak payah nak candat2. Apa punya malang… bot pulak rosak. So, baliklah dgn tangan kosong… kosong… kosonggg. Btw, sempat juga  aku snap photo sikit2 sambil tengok ikan lumba-lumba tengah laut… Layanzzzz…


Kota Kuala Kedah... side view.






Mentari senja di Kuala Kedah......
Mengiringi kepulangan hati yang hampa.

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment